Fredag

Ansökan!

Till OK i Jukkasjärvi:

Tå ja såk i annons att ni sökte pensinmacksföreståndare dänkte ja joppet är mitt.

Ja har pra meriter sen titikare, nu räknar ja tom.

•1)        folkskola klass 1,2,3,4,5,6 å halva suan.

•2)       Joppet: ja har inte joppat på pensinmack förut men ja har dankat mikke met pilen

  

Ny ja undra? Lönen, met mina meriter grävs en hök lön ganske 40.000:/mån

Och sänstepil kräver ja samma som sefen. Ja dror nämliken på jämlikhet.

Ja har kått många kurser, nu ja räkna tom.

•1)       Säljkurs halva veckan.

•2)       ABR-kurs lär dig pela gitarr för nupörjare

•3)       Konkurs. De va en konsti kurs.

•4)       Datautpildning.

Ja ser fram att få åka på mer kurser helst Tammerfors, där är pra drag.

Hoppas ni kan pestämma snappt stämplingen tar snart slut. Dveka ej, nästa vecka har ja säkert nutt jopp.

Dan Horoulouti


Nationaldagsbakelse - gott värre!!
Smarrig Nationaldagsbakelse
Mazarinbotten
300 gr Mandelmassa
150 gr smör
3 ägg
Lös Mandelmassa:
100 gr mandelmassa
Apelsinlikör, t ex Grand Marnier eller färskpressad apelsin (ca 2 msk)
1 liter jordgubbar
Citronmeliss

1. Sätt ugnen på 175 grader.
Riv mandelmassan till bottnen. Fördela smöret i mandelmassan med en gaffel eller i en matberedare till en jämn massa. Tillsätt lätt vispade ägg och arbeta snabbt ihop smeten.

2. Bred ut smeten i ett jämnt lager, ca 1 cm tjockt, i en ugnsform med bakplåtspapper, formen kan vara ungefär hälften så stor som ugnenes långpanna. Grädda mitt i ugnen 12-15 minuter. Låt bottnen svalna.

3. Riv mandelmassan, tillsätt likören eller apelsinsaften och rör till en lös kräm. Bred ett lager av krämen på mazarinbottnen.

4. Skär i rutor eller ta ut runda bakelser med ett mått. (orginalet hade oval form). Skiva jordgubbarna på längden och ställ jordgubbsskivorna tätt i mandelmassan. Garnera med citronmeliss och en svensk flagga.

Hur smarrigt som helst!!

Ikväll ska jag på EXAMENSKALAJS, en tjej i vinlotteriet är nu färdig sjuksköterska och vi ska fira henne.

Inte så lätt i dessa tider med tanke på att dom varslar och säger upp sköterskor på Öviks sjukhus, om inte jag minns fel så är det 400 st som ska gå till september 2010. Hur nu detta ska fungera? Jag tycker man hör allt oftare om Lex Maria-anmälningar och patienter som inte får vård i tid eller rätt vård. Usch och fy för att bli gammal och sjuk.

Jaja, en examen är ju aldrig fel oavsett hur framtiden ser ut!!
Grattis till C säger jag =)

Imorron ska vi fira kära SVÄGERSKAN som ska fylla 30. Det blir nog stort kalajs med hela släkten och lite till. Present är inhandlad och jag hoppas och tror att hon blir glad (såklart blir hon det).

Jag har köpt plant och satt ut i urnor, men jag måste nog köpa mer plant. Jag hade fler urnor än jag minns. Hirsch, gräs, tagetes, hängpelargon, vit tobak, ja åsså några andra som jag inte minns namnen på...
Fint värre blev det för jag satte så gott jag kunde igår. Bilder KOMMER. Bara jag får tebaxt kameran från rep.

Förresten så ska jag köpa en RÖD HATT till lilla mor, (klicka på länken). Hon är bäst min lilla mamma och jag hoppas att jag får ha det lika bra som hon när jag blir gammal. Hon har inte speciellt mycket i pension och inte några 100.000 på banken heller. Men hon är LEVNADSGLAD och alltid på bra humör när jag pratar med henne i telefon. Även om hon har krämpor så klagar hon aldrig och jag följer med henne vid varje sjukhusbesök jag kan. Hon pysslar och syr, stickar och grejjar, spelar boule och fikar med väninnorna och tar ett glas vitt om det bjuds.
Hon är ju bara bäst MIN LILLA MOR!

Ha en underbar fortsättning på FREDAGEN!
Vi ses
//S

Kommentarer
Postat av: Kristin

Hej, har precis hittat till din blog! Men oj vilket mysigt hem du har. Önskar jag hade så ombonat och mysigt! Lite "engelskt" över det. Vilket jag älskar!! Här har jag inspiration att hämta, härligt!/Kristin från Hälsingland

2009-06-05 @ 09:50:30
Postat av: GÅRDSROMANTIK

Hihi!



Den där Dan skall jag nog inte anställa i Putiken!



Härlig bakelse.



Kram Maud

2009-06-05 @ 10:01:55
URL: http://www.havsviken.blogspot.com
Postat av: Anna

Tittar in och önskar en trevlig helg! Nåt roligt på gång?

Allt gott..kram

gaaaaaahhhhhhhhhhhh gott!!

2009-06-05 @ 11:50:19
URL: http://duracellmorsan.blogspot.com
Postat av: Dorthe

Hejsa!!

Man kan næsten dufte de dejlige kager:-)

Ønsker dig en rigtig god Wekend

Klem Dorthe

2009-06-05 @ 12:37:37
URL: http://myhomeandmycastle.blogspot.com/
Postat av: Sara

Kristin: Vad roligt att du hittade hit. Klicka dig runt i kategorierna där finns med hemma-hos bilder :) Och välkommen tebaxt!



Maud: Haha... nää, inte jag heller :) Kramiz



Anna: Jajjamensan här är det fullt upp som vanligt. Ska snart kika in hos dig :) Kramkram



Dorthe: Mmmm... Jordgubbar doftar såå gott! Kramkram

2009-06-05 @ 13:37:14
URL: http://katterochpasta.blogg.se/
Postat av: Åsa

Härlig historia !!:-))



Bakelsen så supersmarrig ut !!!!

Ha de gott :-))

2009-06-05 @ 16:09:34
URL: http://fyrarumochenalkov.blogg.se/
Postat av: Nilla

Så fint du skriver om din mamma. Jag blir rörd och berörd. Jag har ju inte mamma kvar längre, men väl lilla pappa som är helt underbar.

Ha en riktigt trevlig helg.

Kram

2009-06-05 @ 18:36:04
URL: http://nillasdagar.blogg.se/
Postat av: Helena

Så gott det ser ut med dina jordgubbsbakelser. Jordgubbarna är som godast nu och då får man ju passa på att frossa i dem.

Ha det gott.

2009-06-05 @ 19:29:07
URL: http://solgudinna.blogg.se/
Postat av: Ninni

Undrar om han fick jobbet???



Mmmm vilka bakelser ser urgoda ut! Haha jag trodde att lilla Mor skulle få en röd hatt..hihi

Men så var det en vacker blomma...ha en fin nationaldag du ska ju fira både här&där..kramen

2009-06-06 @ 11:15:14
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Lallis

Så fint du skriver om din mamma:)

Och bakelsen ser GOD ut!

Ha en fin helg, vännen

kram Lallis

2009-06-06 @ 14:26:09
URL: http://knasigamamman.blogspot.com
Postat av: Pialotta

Härligt Zazzi du skriver om din lilla mamma.. klart hon ska ha en röd hatt:-)

Ha nu en trevlig fortsatt flaggdag..

Jordgubbar glömde jag att köpa när vi var och handlade idag.. men det där tar vi i morgon:-) Kram på dig

2009-06-06 @ 18:17:33
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Katten Carina

Ser gott ut (allergisk mot jordgubbar) fast med någon annat bär på för min del.

Ha en bra helg. Kram Carina

2009-06-07 @ 07:46:31
URL: http://blogg.passagen.se/cabe3
Postat av: Trolda

Hahaha...stackars Dan...;-) Och visst är det LEVNADSGLÄDJEN som betyder så mycket här i Livet!!! Därför tror jag definitivt du får det lika bra som den kära Modern...;-)



Trolda - kramar =D

2009-06-07 @ 12:41:42
URL: http://trolda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0