Kallt som attan

Imorse när vi for till jobbet var det ca -25 och när vi passerade Åte/Överhörnäs var det -30 där.. Jisös snacka om kallhål.

Bjuder på en gammal goding - aning lång men väl läsvärd.

Ha en underbar fortsättning på FREDAGEN.

En utflyttad sörlännings dagbok, nu boende i norrlands inland,

9:e December 
Vi vaknade upp till en underbar matta av kristallvit snö, som täckte varenda centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn! Finns det något vackrare ställe i hela världen?

Att flytta hit är det bästa jag någonsin gjort.

Jag skottade för första gången på flera år och kände mig som ung på nytt. Jag skottade både vår uppfart och trottoaren.

I eftermiddags kom snöplogen och fyllde trottoaren med snö igen och blockerade uppfarten, så jag fick ta en vända till med snöskyffeln. Vilket underbart liv. 

12:e December 
Solen har smält all vår fina snö. Vilken besvikelse.

Min granne säger att jag inte ska oroa mig, vi kommer absolut att få en vit jul.

Ingen snö på julen skulle ju vara förskräckligt! Juha säger att i slutet på vintern kommer vi att ha så mycket snö att jag aldrig vill se snö igen. Jag tror inte att det är möjligt.

Juha är en trevlig prick. Jag är glad att han är vår granne. 

14:e December 
Snö, underbara snö! Det kom 20 cm i natt. Temperaturen hade sjunkit till -20.

Kylan får allting att gnistra. Vinden gjorde mig lite kall, men jag värmde upp mig med att skotta uppfarten och trottoarerna.

Detta är livet! Snöplogen kom tillbaka i eftermiddags och begravde allt i snö igen. Jag insåg inte att jag skulle behöva skotta så här mycket, men jag kommer verkligen i form på det här viset. 

15:e December 
50 cm till. Sålde min van och köpte en fyrhjulsdriven bil i stället.

Köpte vinterdäck till frugans bil och två extra snöskyfflar. Frugan vill skaffa en vedspis utifall elektriciteten skulle sluta fungera men jag tycker det verkar löjligt.

Vi bor ju faktiskt inte i Alaska. 

16:e December 
Snöstorm i morse. Föll omkull på isen på uppfarten när jag saltade.

Ont som fan. Frugan skrattade i en timme...Roligt.. 

17:e December 
Fortfarande nära -20. Vägarna är för isiga för att man ska kunna ta sig någonstans.

Det var strömavbrott i fem timmar. Inget att göra utom att stirra på frugan och försöka att inte irritera henne.

Vi skulle nog ha köpt en vedspis, men det erkänner jag inte för henne. Jag hatar när hon har rätt. Jag kan inte fatta att jag fryser ihjäl i mitt eget vardagsrum. 

20:e December 
Elektriciteten är tillbaka igen, men det kom 35 cm till av den där vita skiten i natt.

Mer snöskottning. Det tog hela dagen. Snöplogen kom två gånger idag. Försökte hitta en grannunge som kunde skotta, men dom var upptagna med att spela hockey sa dom.

Jag tror dom ljuger. Ringde till den enda järnaffären i trakten för att fråga efter en snöslunga, men dom var slut. Dom får kanske hem fler i mars.

Jag tror dom ljuger. Juha säger att jag måste skotta annars kommer kommunen att göra det och sedan skicka mig en räkning på jobbet.

Jag tror Juha ljuger också! 

22:a December 
Juha hade rätt om att det blir en vit jul. Det föll 32 cm till av vit jävla snö inatt och det är så inihelvete kallt att det antagligen inte kommer att smälta förrän i Augusti!

Det tog mig 45 min att klä på mig och gå ut och skotta i morse, sedan blev jag pissnödig. När jag klätt av mig, pissat och klätt på mig igen så var jag för trött för att skotta.

Försökte hyra Juha att ta hand om snöröjningen resten av vintern eftersom han ju har en plog på sin lastbil, men han säger att han inte har tid.

Jag tror att den jävla skitstöveln ljuger!! 

23:e December 
Bara 5 cm snö idag. Det är nollgradigt nu. Frugan ville att jag skulle juldekorera huset i morse.

Är hon helt jävla slut eller? Varför sa hon inte det för en månad sen?

Hon säger att hon gjorde det men jag tror fan kärringjäveln ljuger! 

24:e December 
15 cm. Snön har blivit så jävla hårt packad av snöplogen att jag bröt av skyffeljäveln. Tror jag fick en hjärtattack också.

Om jag får tag på han som kör plogbilen så ska jag fanimej ta tag i pungen på han och dra honom genom snön! Jag vet att det jävla psykot gömmer sig runt hörnet och väntar på att jag skottat färdigt, sen kommer han i 100 knyck och plogar igen allt..

Tanten ville att vi skulle sjunga julsånger medans vi öppnade julklapparna men jag var för upptagen med att spana efter plogbilen. 

25:e December 
God jul. 50 cm till av förbannad jävla snö!!. Blev insnöad. Tanken på att skotta får mitt blod att koka. Gud vad jag hatar SNÖ!!!

Plogbilsföraren stannade till idag och frågade hur läget va, jag slog till den jäveln i huvet med skyffeln... 

26:e December 
Fortfarande insnöad. Vad fan skulle jag flytta hit för, jävla håla!!

Och allt var HENNES idé..Hon går mig på nerverna... 

28:e December 
Fortfarande insnöad. Satmaran gör mig galen. 

29:e December 
25 cm till. Juha säger att jag måste skotta taket annars kan det rasa in.

Jävla dumskalle, tror han att jag är helt sänkt eller?? 

30:e December 
Taket rasade in. Plogföraren har stämt mig på 1 miljon för att jag slog honom i huvet och kärringen har åkt till sin mamma... 

31:a December 
Eldade upp hela jävla hushelvetet.. Ingen mer snöskottning här!! 

8:e Januari 
Jag mår så bra. Jag älskar dom här små pillren dom ger mig, men varför är jag fastbunden i sängen?


Ikväll ska vi till Ann o Per på middag - tror det skulle bli RÅDJURSSTEK. Smålänning som han är så har han varit hem till sin mor o far och jagat rådjur =) Det blir ju hur smarrigt och trevligt som helst.
Annars kommer nog helgen att gå i innebandyns tecken.... bonuskottarna har match än här och än där.

See Ya
/Sara


Kommentarer
Postat av: Trolda

Hahaha..den är så BRA!!! =D Och jag känner onekligen sympatier med mannen där...;-) Kallt o kallt o iskallt, o mer snö att vänta...puha! inget för trolda direkt...men å andra sidan blir ju VÅREN desto mer välkommen o ljuvligare =D =D =D Låter mysigt med middag ikväll =D ha en underbar helg och KRAMAR!!! =D



Trolda - =D

2010-01-08 @ 08:46:56
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Lizaloop

ja den är ju så bra den där!

Vi har rena blian idag jämfört med igår, idag är det bara 21-....!



Hoppas du får en underbar helg!

Kram



2010-01-08 @ 09:45:31
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Nilla

Hihi, den var bra. Har nog hört den förut...tror jag. Men den passar onekligen bra nu med all snö och kyla. Fy så kallt ni har, här är det "bara -14 grader. Rena värmeböljan ;o)

Kram

2010-01-08 @ 10:40:31
URL: http://nillasdagar.blogg.se/
Postat av: Katten Carina

Ajaj, fastbunden och kan inte gå någonstans.

Här blir det mysakväll med stek och klyftpotatis.

Ha det så underbart. Kram Carina

2010-01-08 @ 10:44:04
URL: http://blogg.passagen.se/cabe3
Postat av: Katten Carina

Tack så mycket. Jag har skrivit att jag tänker på dem och att de ska ta hand om varandra.

Kram Carina

2010-01-08 @ 16:28:49
URL: http://blogg.passagen.se/cabe3
Postat av: Maria

Haha! Så kan det gå. Tror att min man måste få läsa den, han gillar inte när det är för mycket snö och för kallt. Så kanske bor han på fel ställe...=)

2010-01-08 @ 22:39:28
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Trolda

You´ve got MAIL...;-)



Trolda - Såklart! =D

2010-01-09 @ 15:37:33
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Liza

Den var bra.. känner att det är skönt att bo i lägenhet när det snöar som värst!

Ha en fortsatt skön helg!

Kram!

Liza

2010-01-09 @ 17:49:00
URL: http://vardagslycka.blogg.se/
Postat av: Anna

God fortsättning gumman!

Kram....

2010-01-09 @ 19:12:42
Postat av: Katta

Ha ha, den där är ju superbra! :D Vilka underbart fina lyktor du har, kram Katta

2010-01-10 @ 10:47:45
URL: http://rostigarosor.blogspot.com
Postat av: Gabriella

Hihi..den var underbar! Lånar och delar med dig. Hoppas d är ok?

Trevvlig helg.

2010-01-10 @ 12:32:01
URL: http://www.gabriellashus.blogspot.com
Postat av: Ninni

Här har vi rena vårvärmen idag.hihi endast 8 minus!



Fylkings roliga dikt, ja det kanske inte är hans men han läser den härligt!

Ha en fin dag..kramen

2010-01-12 @ 08:46:23
URL: http://ninni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0