Söndag

Solen skiner och det är helt underbart ute. Det känns verkligen att våren är här. Nu har dom* visserligen lovat regn till veckan men det gör INGENTING. Vi har varit ute hela dagen och krattat och fixat.

Mina pelargonsticklingar växer för varje dag och jag LÄNGTAR tills jag kan plantera ut dom.

Jag har stora planer för trädgården, men herregud det ska ju göras oxå.

Sitter med en gigantisk trädgårdsbok som jag fått av svågern och bara -Ååh så där vill jag ha det och sådär och  där och KOLLA vad fint. Nämen en DAMM. Det bara MÅSTE jag ha!! *harkel* Kanske ändå inte...
Jaja, vi får se vad det blir. Krukor med diverse kan man ju alltid ha och PLANERA är ju aldrig fel.

Tack ALLA för rara kommentarer om skåpet.
Och TROLDA ville veta hur jag GJORT!

Först tvättade jag skåpet. Kanske inte enligt konstens alla regler utan med såpvatten och svabb.

När skåpet var torrt så målade jag det med vit GRUNDFÄRG tre varv. Ja det tog ju några dagar.. Pewh.. det tycktes aldrig täcka.
Jag vill ha den matta nyansen och då tycker jag grundfärg funkar alldeles utmärkt. Man kan säkert hitta en vit oljefärg och måla sista lagret, men då går det ju inte att vara inomhus. (tycker jag)

Jag googlade på lite olika träd och buskar för att få fram de latinska namnen.
Sen tog jag blyerts och skrev med lite snirklig stil. Köpte mig en tunn, tunn pensel och blyertsgrå färg (en provburk).
Sen var det bara att sitta still och med tungan i rätt mun och måla efter min blyertstext.

Ornamenten har jag fått av mamma, hon har i sin tur hittat dom på loppis för en femma styck.
De är i trä och dom har jag bara grundmålat och limmat fast på dörrarna.

Nu har jag gjort den en gång och jag kan helt klart göra det fler gångar. Det jag ska försöka komma ihåg är att inte ha så stor textstil utan hellre skriva smått. Fast jag tror att jag måste skaffa mig en mindre pensel då... typ en sån som följer med vattenfärger till barn.

Ha en underbar fortsättning på SÖNDAGEN!
Vi ses
//S

*SMHI

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja men TACK för den informationen =D Det får helt enkelt bli ett kommande projekt...=D Det är ju bara SÅ snyggt! Och förstår det kliar i trädgårdfingrarna nu...Som TUR är får ju jag lite utlopp för det på JOBBET iallafall...för visst saknar jag en egen uteplats o trädgård...nåt annat vore helt enkelt inte möjligt. Ha en fortsatt fin söndagskväll och så vann vi ju HOCKEYN och är i slutspelet...=D heja Sverige!!! =D



Trolda - kramizar =D

2009-05-03 @ 19:03:04
Postat av: Ett rött monogram

Vilken skillnad, det är ju inte samma skåp Ljuvligt fint, så fina ornament din mamma fick tag på. Och texten har du målat jättefint.

Ha en bra vecka

Kram till dig

AnnaMaria

2009-05-03 @ 19:46:48
URL: http://ettrottmonogram.blogspot.com
Postat av: Nilla

Det var ett alldeles fantastiskt vacker skåp. Och visst är det kul att titta i trädgårdsböcker och planera. Men som sagt, man ska nog tänka sig för både en och två gånger innan man drar igång något projekt.

Kram

2009-05-03 @ 20:22:12
URL: http://nillasdagar.blogg.se/
Postat av: Nina

Wow! Skåpet blev så fint!!! Det kan man verkligen kalla ett superlyckat projekt. :)

2009-05-03 @ 21:16:25
URL: http://ninaskreativakaos.blogspot.com
Postat av: Himlarum

Hej!



Det blev ju toppenfint!!!

Vit oljefärg ska man nog helst undvika eftersom oljefärg innehåller olja som gulnar med tiden. Möjligtvis kan man ha oljefärgen i FÖRSTA lagret eftersom träet mår bäst av det och sedan köra vattenbaserat i övriga lager. Men är det ingen gammal möbel kan man köra vattenbaserat i alla lager!

Ten points!



Många kramar

Ann-Helen

2009-05-03 @ 23:40:35
URL: http://himlarum.blogspot.com
Postat av: carina i Lingbo

ååh sån härlig blogg du har.

har kollat runt här nu

2009-05-04 @ 07:08:45
URL: http://angladoft.blogspot.com/
Postat av: Lallis

Alltså det skåpet; helt underbart fint. Vad duktig du är!:)

Kram Lallis

2009-05-04 @ 07:28:41
URL: http://knasigamamman.blogspot.com
Postat av: Birgitta

Hej!

Tack för titten hos mej. Måste titta in hos dej också. Vad fint ditt skåp blivit. Det är stor skillnad mot före.

Trasmattan som är värd 100.000 är säkert försäkrad för det och är nog inte till salu. Den är ju vävd på Märta Måås Fjätterströms ateljé och bara namnet är värt massor. Kunde man få ut det för sina alster behövde man inte väva så mycket.

Ha en bra vecka.

Kram Birgitta

2009-05-04 @ 09:14:45
URL: http://birgittavavare.blogspot.com
Postat av: Lizaloop

Det blev ju verkligen urtjusigt!!!

2009-05-04 @ 10:43:11
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Guldkant på Livet

Jäklar anamma vilket vackert skåp du fixat!! Mari.

2009-05-04 @ 20:18:50
URL: http://guldkantpalivet.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0