PRAG - PRAHA

Så är vi då hemma i Svedala - Bjästa. Efter nästan en vecka i Prag, Tjeckiens huvudstad så känns det ganska skönt att ha helgen framför sig innan jag ska på jobbet igen.
Över Karlsbron från slottet. Otroligt vackert.
Vackrare stad får man nog leta efter. Jag fick senaste numret av Allt i Hemmet förra veckan och blev så glad när de annonserade om en Pragguide, både för shopping och annat. Men fanns det nåt på hemsidan?! Näähä för Katerina som skulle skriva krönikan har inte kommit hem ännu.

Tänk vilken TUR att jag finns och kan skriva en krönika om PRAG, denna underbara stad mitt i Europa. Vacker som få och helt oförstörd av krig eller andra katastrofer.
Vi bodde på Hotel Harmony i Gamla Stan, nära till allt. Rälsbuss utanför dörren, shopping, matställen och gigantiska shoppingcenter. Ja och öl såklart.
Vi bodde på Hotel Harmony, ett enkelt och billigt hotell. Schysst frukost men ingen restaurang så man kunde få en bit mat. Men det behövdes absolut inte för vi bodde verkligen mitt i alltihopa, men ändå en gata bort. Gick vi ett kvarter så fanns gigantiska Hotell Hilton. Tvåhundra meter åt höger låg ett stort femvånings shoppingcenter som nyss öppnat - Palladium. Wow!! Urtjusigt och ungefär 200 butiker. Ni fattar!!
Utanför dörren rälsbusstation - toppen!

Vi åkte till den Gula Marknaden, ungefär 4 stationer från hotellet. Pruta, pruta, pruta!! Om man gångrade deras priser med 4, tog bort en nolla så fick man det svenska priset - ja på ett ungefär.
Ölen på marknaden kostade 8 svenska kronor. Oops! Det var lätt att sitta ner och ta några...
Jag shoppade toksnygga röda stövlar (uppe till vänster) för endast 700 CZK.
Ja, jag köpte nog några toppar och ett par skor till oxå... fast inte på marknaden utan ute på stan.
Underbar ölstuga och restaurang som absolut är värd att besöka!
Vi hittade en ölstuga, U Vejvodu, som hade otroligt god gulash och gott öl!
Besöker du Prag leta reda på den. Klicka på länken.
Vi hittade dit två gånger. En eloge till oss då inte en gata är rak och ingenting är som man tror.
En riktigt underbar restaurang med fantastiskt god mat är på hotell Salvator, det låg dessutom bara ett stenkast från hotellet så det var ju toppen. Klicka på länken.
Jag tyckte verkligen att allt låg på gångavstånd, även om vi säkert gick en mil om dagen. Men vad gör väl det när det finns ett ölhak i varenda hörn.
Vackert, vackert, vackert. 1300-tals kyrkor, trähus, statyer, kullerstensgator och 20 grader varmt. Mmmmmm..... MERSMAK.
Vi besökte slottet, katedralen, den lilla staden innanför murarna vid slottet, fängelsehålorna med tortyrredskapen. Ofattbart vilka pryttlar som används för att tortera folk. Sträckbänkar och alla möjliga järngrejjer för att allt ska göra ont. Långa järnstänger med taggiga runda "halsband", allt för att hålla folk i schack och antagligen säga och göra det man vill. Hurv!!
Det fanns en smed på ett litet torg innanför murarna vid slottet som gjorde fantastiskt vackra rosor, jag köpte ingen men däremot köpte jag en smidd ring. Tokcool såklart och endast 120 CZK.
Vi tog ungefär 500 bilder och nu har det inte blivit bättre än att kameran har helt lagt av och det går inte att ta ett enda kort?! Ha - jaja så går det när den används för flitigt.

Prag känns helt klart som en stad att återvända till. Det stora MINUSET på resan är att nästan alla expediter är så sura så man vill nästan inte handla, dom kastar växelpengarna på disken, kvittot ryker allt världens väg och den eventuella kasse man fått åker samma väg. Inte fattar man varför och inte återkommer man dit heller. Guben skulle köpa mackor åt oss vid slottet och en öl, han frågade snällt på engelska vad det var i? Typ skinka, ost, kyckling or what? Tjejen kunde inte ETT ORD engelska och blev bara surare och surare vilket resulterade i att vi köpte 2 öl och 1 macka med tonfisk (som jag HATAR) antagligen till ett överpris oxå. Nu är jag inte nån speciellt kinkig turist och inte guben heller för den delen så man begriper inte varifrån allt det sura kommer. Jaja, missnöjesnerven över turister kanske?

Idag har jag tvättat lite och bara tagit det lugnt, solen skiner här och jag har spankulerat lite på tomten och funderat och klurat hur jag ska kunna plantera lite äppelträd och annat...

Jaja, utan kamera så blir det väl inte så många inlägg gissar jag eftersom jag gärna vill ha en bild med. Men nu blev ju det här inlägget så långt så det torde väl räcka ett tag.

Tack alla raringar som kommer in och läser!
Vi ses
//S

Kommentarer
Postat av: Nina

Isch för surt folk som ska serva en. Oavsett om de förstår vad man säger eller inte.

2009-05-23 @ 23:09:26
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Lizaloop

Låter underbart! Välkommen hem!

2009-05-24 @ 10:01:59
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Trolda

Nej men DU...Vilken RESA!!!!!! =D Låter ju bara alldeles UNDERBART fantastiskt härligt o kul!!! När du visar bilden på Ölstugan får jag en liiiiten magkänsla där...speciellt när du nämner gulaschen. För dryga 20 år sen (!) var jag också på ett sånt ställe där i Prag - just känt för sin eminenta gulasch...SÄKERT samma ställe...;-) (det LIKNAR iallafall...;-)) Och vilka FYND du gjort!!! Stövlarna är ju URLÄCKRA - inget JAG ens skulle tänka på att STAPPLA runt i dock, då jag inte KAN gå i för högt...;-) - men DU kan ju =D Verkligen ett spännande o inspirerande inlägg, tack för det =D Och TACK för tipsen oxå - det BLIR nog lite av det du tipsade om =D (och tydligen är en svensk flagga på önskelistan oxå...) Ha en härlig söndag nu o vila upp dig från resan! =D



Trolda - kramar =D

2009-05-24 @ 10:57:17
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Trolda

Glömde ju säga att du ser så SMAL ut oxå...;-) Och SNYGG såklart ;-)



Trolda - =D

2009-05-24 @ 10:58:08
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Adela Karlsson

Tycker om det du skrivit! Mysigt att se lite prima grejer och inte endast det generella sakerna som man kan läsa om varenda dag. ;)

2010-12-01 @ 14:28:52
URL: http://jade.se/paketresor/phuket

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0